Tady jsteHistorické Zmínky o Konopí
Historické Zmínky o Konopí
od Tibetian Bat
Našli jsme pro vás a přeložili krátké texty některých
starodávných zmínek o konopí.
Japonsko
Konopí bylo součástí japonské kultury od začátku její historie. Konopí
je uctívanou rostlinou náboženství Shinto a bylo používáno a uznáváno
starodávným Zenem a Budhistickými mnichy. Kultura konopí byla zničena a
zakázána obléhající Americkou armádou po II. světové válce. I když nyní
se situace mění, mnoho univerzit zkoumá konopí, technické konopí a
jejich účinky, farmáři vzdělávají své děti a znovu obnovují své
znalosti. Většina japonců považuje zákaz konopí za nevítaný americký
vliv. Se začínajícím růstem zájmu o konopnou kulturu v Japonsku a kolem
celého světa, možná bude Japonsko vést Ásii v setřesení dogma zákazů a
zase pojednou ocení konopí jako posvátnou a užitečnou rostlinu.
Konopí od doby Jomon
Konopí bylo v Japonsku pěstováno od Neolitického období Jomon (10,000
až 300 před Kristem). Pojem "Jomon" sám o sobě znamená "vzor lan",
které byly jistojistě vyrobeny z konopí. Tito původní obyvatelé meli
civilizovanou, komfortabillní existenci, a používali konopí pro pletení
oblečení a výrobu košů, stejně tak jako používali semena jako zdroj
potravy. Co už není jasné, kdy a jak se semena objevila v Japonsku.
Někteří badatelé upozorňují, že konopí se v Japonsku hojně vyskytovalo
ještě před kontaktem s Čínou nebo Koreou. Ovšem, nezávislá a částečná
analýza říká, že jako většina jejich kultury, konopí bylo zcela jistě
importováno z Číny.
Semena z Korei
Japonská vlákna mokrých polí s rýží si udělala cestu do Japonska z Číny
asi 300 př.n.l. Zásoba semen nejprve přišla do Korei, pak byla
přenesena obchodníky skrze úzký, ale skalnatý průplav do Japonského
jižního ostrova Kyushu, který je nejbližší k asijské pevnině. A je
pravděpodobné, že semena konopí učinila stejnou cestu asi ve stejné
době.
Jako podpora této teorie slouží jeskynní mlaba nalezená u pobřeží
Kyushuu zobrazující dlouhé stonky a listy konopí. Je také z období
Jomon a je jednou z nejrannějších Japonských uměleckých děl.
Starověké graffiti: Korejští obchodníci přinášejí konopí
do Japonska (úvodní obrázek). Bohatě vybarvená malba zobrazuje
několik poněkud podivně oblečených lidí v pytlovitých kraťasích a
dlouze zahnutých kloboucích. Koně a vlny oceánu jsou také zřetelně
vyobrazeny.
Obrázek jasně znázorňuje obchodníky přinášející rostlinu na lodi. Kromě
stonků rostliny jsou také malé páry listů z okolí květů/palic nebo
stonků. Rostliny samy o sobě jsou vysoké a na konci mají jané,
rozeznatelné, sedmi-prsté listy konopí.
Na vrcholku této rostliny je jakoby sluneční aura, naznačující
pokračující spojení slunce a konopí v Shinto. Toto vše je nápadně
podobné podobným hieroglyfickým malbám od Středozemních kultur, které
také znázorňovaly podobný motiv slunce a konopí.
Široce oslavovaná malba z roku 1929, Shimizu's Taima Shukaku (Konopná Sklizeň). Tato malba se dostala do finále "malba roku" ocenění udělovaného japonskou vládou.
Feudální
kultivace konopí
Během feudálního období v Japonsku (cca. 14-15 Století) kultivace
vlákna z konopí byla podporována feudálními lordy (Daimyo), také díky
vysoké překupní ceně vláken nabízené bohatými městskými obchodníky,
kteří upřednostňovali konopí pro výrobu oblečení.
Japonští obchodníci směňovali za mince, které měly čtveraté otvory
uvnitř a byly nošeny na provázku z konopí. Japonská mince hodnoty 5
yenů má stále otvor uvnitř, i když už je většinou oproštěn jeho funkce.
Konopí bylo hlavní plodinou a primárním zdrojem vlákna pro oděvy až do
17. století, kdy byla do země zavlečena bavlna. Bavlna začala
nahrazovat konopí jako zdroj vlákna díky vysokým výnosům skrze značné
používání hnojiv a vývoje masového zpracování.
Ale odolná rostlina konopí byla nadále používána pro mnoho
specializovaných účelů, včetně výroby dlouhých vláken rybářských sítí a
balících lan, pro zmínku alespoň některých.
Císařovo
Konopné Oblečení
Když nastoupil Císař Hirohito v roce 1989, byla učiněna korunovace na
jeho počest. Císař sám o sobě byl považován za přímého potomka bohů a
sloužil jako nějaký druh vysokého kněze v pohanské víře Shinto.
Aby se Hirohitův syn stal "živou Božskou bytostí", musel být
učiněn speciální rituál Shinto. Pro Shinto je konopí symbolem čistoty,
takže se nový Císař musel obléci do šatů z konopí, které se staly
nedostupnými během vlády jeho otce.
Skupina farmářů v Tokushima-ken myslela dopředu a zasadila symbolickou,
ale převratnou sadbu, a představila Císaře v jeho nových šatech
vyrobených čistě jen z konopí. Tito famráři stále produkují tuto sadbu
a následnou sklizeň jen pro Císařskou rodinu.
Konopí
v Shinto & Zenu
Čistota a plodnost jsou prvořadé koncepty v shinto a konopí je
základním symbolem obou.
Během dlouhé cesty z Indie do Číny, učení Buddhy bylo značně pozměněno.
Japonci si více osvojili Buddhismus a více ho spojili s jejich
mytologickým učením Shinto.
Shinto je starodávnou "cestou bohů", ritualistické vyjádření hluboké
úcty ke kami (vnitřním božím duchem) v přírodě. Rostliny, zvířata,
kameny a stromy, všichni mají určitý duch, který může být buď děsivý
nebo mírumilovný.
Odpočívající geisha
kouřící dýmku mezi (nebo s) jejími zákazníky.
Konopná Bohyně Shinto vypráví příběh stvoření Japonských ostrovů
vystupujících z vulkánu a horkých pramenů. Bohyně a postava Boha
sestoupila k lidem ze země s přímými potomky.
Zdroj: http://www.cannabisculture.com/articles/101.html
Křesťanství
Následující je recept na svaté pomazání nalezený ve Starém
Zákoně (Exodus 30: 22-23), léčitel místního postavení vyluhuje devět
liber rostliny (asi 4 kg) známé v Aramejštině jako kaneh-bosm ("vonná
třtina") asi 6 kvart (~6 litrů) olivového oleje, a současně s
esenciálním extraktem z myrty, skořice, a kasie. Pak použije tento
lektvar jako mast na lokálně nemocné místo, címž umožní absorbování
transdermálně (skrze pokožku).
Kaneh-bosm, jak
píše, bylo konopí.
První opodstatněný důkaz, že Hebrejci používali konopí, byl
uznán v roce 1936 Sula Benet, skoro neznámým Polským etymologem na
Institutu Antropologických Věd ve Varšavě. Slovo konopí bylo původně
považováno Skytského původu, ale Benet předvedl, že má mnohem rannější
původ v Semitských jazycích jako je Hebrejština, a několikrát se
objevuje ve Starém Zákoně. Benet popsal, že "v původních Hebrejských
textech Starého Zákona existují odkazy na konopí, ať už jako
vykuřovadla (kadidla), které bylo součástí náboženských oslav, tak jako
intoxikantu.”
Benet přiblížil, že sloko kanabis je kaneh-bosm, také vyznačované v
tradiční Hebrejštině jako kaneh nebo kannabus. Základ tohoto složení je
kan znamenající "rákos" nebo "hemp", zatímco bosm znamená "aromatický".
Toto slovo se objevuje pětkrát ve Starém Zákoně; v knihách Exodus,
Píseň Písní, Izaiáš, Jeremiáš, a Ezekiel.... a byle zaměněno jako
rákos, častá bažinatá rostlina s tržní hodnotou, která neměla ani
zdaleka kvality toho co bylo popisováno jako kaneh-bosm. Chyba se
objevila v nejstarším Řeckém překladu Hebrejské Bible, v Septakvintě
třetího století př.n.l. a byla následně opakována v mnoha dalších
překladech.
A zatímco etymologický argument nemůže v žádném směru sloužit
jako materiální důkaz, tak pojem "teorie aromatického rákosu"
může sloužit jako základ pro tato vyvození. Předpokládajíce, že olej
popysovaný v Exodu ve skutečnosti obsahoval vysoké množství konopí, tak
efektivní základ pro dávku v léčebném rozsahu by byl určitě odstačující
k tomu aby objasnit léčitelské zázraky vztahující se k Ježíši, s tím
jak se konopí ukazuje být efektivní léčbou na vše od kožních onemocnění
jako je glaukoma až po neurodegenerativní podmínky jako je roztroušená
skleróza.Také, i když je velmi nepravděpodobné, že by v té době měl
někdo bylinu schpnou soupeřit s 20-25 procentním podílem THC jako
super-chronic Cannabis Cup vítězové dnes, není také žádný důvod
nemyslet si, že schopní botanici starověku nemohli vyšlechtit a
pěstovat rostliny 10 procentním rozsahu THC—s možná mnohem větším
podílem CBD než naši moderní hybridi—kanabinoidní profil, který
obhajuje tvrzení dostačující potence aby produkovat opravdu hlubokou
reakci při vstřebávání při takovém množství.
MOJŽÍŠ
- THE STONED SHAMAN
Kaneh-bosm je poprvé zmiňován v příznivé části příběhu o Mojžíši a
hořícími keři, kdy ctěný židovský prorok dostává svatý recept na olej
pomazání přímo od Pána jen pro kněze—později dostupného také pro krále.
Exodus 30:31
Naneštěstí pro kněze a jejich monopol na konopí, ovšem, i mnoho dalších
konkurenčních náboženství a spirituálních cest v té době—včetně pohanů
a těch, kteří uctívali Bohyni Asheru—měli svoji vlastní zásoby sypkého
Kaneh-bosm. Konopí, poté, bylo pěstováno jako zdroj jídla minimálně od
roku 6,000 př.n.l. a bylo dobře známé a dostupné v době Mojžíše.
"Mohou se vyskytovat určité pochybnosti ohledně konopí v Židovském
náboženství,” podle Carl P. Ruck, profesora klasické mytologie na
Univerzitě v Bostonu, který studuje psychoaktivní substance, které
ovlivnily spirituální vývoj lidstva. “Není žádný způsob jak by tak
důležitá rostlina sloužící jako zdroj vlákna pro textílie a výživných
olejů, která je tak jednoduše pěstovatelná, by mohla být bez
povšimnutí… jen samotná sklizeň by mohla vyvolávat enteogenickou
reakci."
Což znamená tolik z podstaty, kterou si původní
Židovští kněží snažili uchovat sami pro sebe, protože potenciál
léčebného oleje byl k nim přinesen od Mojžíše. Zákaz, který udržovali
eliminací kohokoliv, kdo by chtěl porušit Boží přikázání a sdílet
elixír s běžnými lidmi, by mohl být skutečný za předpokladu, že
kaneh-bosm bylo konopí.
Kolem roku 1980, další etymolog na Hebrejské Univerzitě v Jeruzalému
potvrdil, že konopí je několikrát zmíněno v Bibli, a to v seznamu
ingrediencí pro "olej pro svaté pomazání, mastička ve formě léku, která
má být pomazána na hlavě. Slovo bylo ztraceno v překladu ve verzi Krále
Jamese jako ‘rákos’. - Exodus 30:23
Takovýchto zmínek o svatém pomazání je v křesťanství mnoho, bylo konopí
skutečně součástí tohoto zázračného léčivého oleje, kterým Ježíš léčil
a který si chtěli Židovští kněží nechat jen pro sebe?
zdroj:
http://www.vice.com/read/did-jesus-perform-his-miracles-with-cannabis-oil
http://www.forbiddenfruitpublishing.com/sexdrugs/kanehbosm.html
Mezopotámie
Enteogenická zmínka o Stromu Vědění, původní Sumerské slovo Strom Života obahuje etymologický náznak slova omámení. "V Sumerštině jsou slova 'žít' a 'omámení' stejná, TIN - 'strom života', GESHTIN - 'víno' ". (Allegro 1970). Podobně jako Hebrejské slovo používané pro život, (jako ve Stromu Života), 'chay' - znamená více oživující, čerstvé nebo veselí spíše než osobní imortalizaci.
Při diskutování mytologie Edenu, Harold Bloom poznamenává, že "Všechno se vztahuje k těmto dvěma stromům, života a rozeznání dobrého a špatného, nebo je to jen jeden strom? Pragmaticky jsou, protože jen schopnost rozeznání dobrého od špatného je zahrnuta v katastrofě" (Bloom 1990). Pohled, který je sdílen i ostatními historiky;
Princip mýtického rozkladu, který je znázorňován Bohem a jeho světem, nesmrtelností a smrtelností, jako součást Bible je vyjádřen rozložením Stromu Vědění a Stromem Nesmrtelného Života. Ten druhý je člověku nepřístupný skrze vybraný akt Boží, zatímco ale v jiných mytologiích, včetně Evropské a Orientální je Strom Vědění ve své podstatě Stromem Nesmrtelného Života, a co více, stále přístupný člověku." (Campbell 1964)
V zajímavosti, podobně jako je vztah Stromu Života a mýtické Sómy, konopí má dlouhou historii spojovanou se Stromem Života.
Jako
starodávný slovní symbol se strom života objevuje na vyobrazení v
Basalt Stella Asyrského Krále Esarhaddona, a to ve formě propracované
rostliny přímo za starodávným monerchem (obrázek výše). Dřívější studie
to popisuje následovně "Král
Esarhaddon stojí před propracovaným kadidlem s otvorem pro
kouření...vyobrazená kadidelnice má řez ve spodní části, zatímco horní
část slouží jako prostor ve tvaru stanu a je otevřená,"
(Bennett, J. Osburn & L. Osburn 1995). Stan byl používán pro
zadržení kouře z konopného kadidla, které král vdechoval tak, že k němu
dal hlavu; běžný výraz pro inhalaci "konopí" ve starověkém světě je
aktem uctívání. "Konopné kadidlo bylo páleno v chrámech Asyrie a Babylonu 'protože toto aroma bylo příjemné Bohům.'" (Benet 1975) Původní Babylonský text říká: "Nádherní bohové ucítí vůni kadidla, ušlechtilou potravu pro nebe; čisté víno, kterého se nikdo netknul oni vychutnávají". V Babylónských náboženských textech, "Inspirace
byla... vyvolána... pálením kadidla, které, pokud sledujeme důkazy
získané jinde, způsobovalo prorocký stav tranzu. Bohové byli také
přivolání kadidlem."
zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Entheogenic_use_of_cannabis
http://www.herbmuseum.ca/content/ancient-world-hemp-was-tree-life